“Meneer Tesla” als voorbeeld
mrt
13

“Meneer Tesla” als voorbeeld

De wereld was in juichstemming toen er een Tesla Roadster de ruimte in geschoten werd. Het merendeel van de mensheid vindt het fantastisch dat er nu een auto door de ruimte rondom de zon zweeft. Het aantal jaren, eeuwen dat dit rode vehikel in het oneindige - net zoals ruimteschroot - blijft ronddobberen is onbekend, onschatbaar en dat met een snelheid van 42.000 kilometer per uur. De verbeeldingskracht moet hierbij de nodige stretchoefeningen doen.

Naar mijn nuchtere beleving is deze actie van meneer Elon Musk - eigenaar van Tesla - weliswaar als reclamestunt denderend geslaagd, maar verder heb ik er zwaar mijn bedenkingen bij. Het is in mijn optiek vooral voor Tesla met zijn groene duurzame imago een in velerlei opzichten volstrekt slecht voorbeeld. Meneer Musk had bij zijn eerste brainwave om op deze manier aandacht te trekken, het naar mijn mening moeten laten. Het is immers allerminst duurzaam om eerst een auto met allerlei techniek en materialen in elkaar te laten schroeven, om deze vervolgens met een raket in het heelal te parkeren.

Dat was overigens niet zomaar een raketje. De Falcon Heavy is de sterkste draagraket van de laatste vijftig jaar. Dat ding is voorzien van zevenentwintig motoren met de kracht van achttien Boeings 747. Het brandstofverbruik van dit speeltje van SpaceX, het andere bedrijf van Elon Musk, wordt nergens vermeld, maar is ongetwijfeld schrikbarend gigantisch. Deze manier van doen is dus allerminst een voorbeeld van zorgvuldig omgaan met het milieu, valt niet in de categorie maatschappelijk betrokken ondernemen en is een extreem slecht voorbeeld van spaarzaam omgaan met energiebronnen.

Het is jammer voor meneer Musk dat hij ook dingen met zijn Teslabedrijf doet, die maatschappelijk wel een goed voorbeeld zijn, maar veel minder in het nieuws komen. Elon heeft namelijk een tijdje geleden een brief geschreven aan de verkoopmedewerkers van al zijn winkeltjes. In die brief heeft hij gezet dat men nooit korting op een Telsa mag geven. Daaruit lijkt een strakke handelsgeest te spreken en ook wat hebberigs als van een echte Hollander. De filosofie is toch een andere want hij schreef dat als je de een de hoofdprijs rekent en de ander korting geeft en je kunt vervolgens aan die koper niet uitleggen waarom hij of zij of genderneutraal het meest heeft betaald, dat je dan verkeerd zit. Die benadering vindt hij belangrijker dan de omzet, de winst en de toekomst van het bedrijf. Hij wil of winnen op een manier die eerlijk en juist is of hij verliest en houdt de trots en integriteit hoog in het vaandel.

Elon Musk beweert daarbij dat hij en zijn naasten zelf altijd de normale verkoopprijs betalen. Je krijgt dus geen korting op een Tesla en daarvan zullen vele Hollanders balen, want een Tesla is toch al niet de meest goedkope auto. Voor velen is het aanschaffen van zo’n auto overigens toch te hoog gegrepen. Zij ervaren de catalogusprijs als skyhigh en dat is in geval van Tesla meer dan spreekwoordelijk...