Automotive: donkere wolken of licht aan de horizon?
jun
09

Automotive: donkere wolken of licht aan de horizon?

Corona is de automotive branche niet ongemerkt voorbij gegaan, maar het beeld is divers. Statistieken laten zien dat de verkoop van nieuwe vervoermiddelen in het slop is geraakt, maar de verkoop van occasions redelijk is doorgelopen. Ook onderhoud en reparaties zijn aardig overeind gebleven. Wat kunnen we nu verwachten in de nabije toekomst, donkere wolken of toch licht aan de horizon? 

Voordat corona de kop op stak lag automotive al onder schot. Consumenten en ondernemers blijven namelijk gevoelig voor subsidie gedreven aankopen en investeringen. Investerings- en bijtellingsregelingen leiden tot dit gedrag. En door technologische ontwikkelingen, zoals elektrificatie, zijn dealers op zoek naar nieuwe mobiliteitsconcepten. Daar draagt consolidatie van dealernetwerken om marktposities te versterken ook aan bij. In elke straat een dealer is immers niet meer van deze tijd. Uit de statistieken blijkt dat veel dealers in 2020 een negatief rendement hebben gerealiseerd, maar door de NOW de motor draaiende weten te houden. 

Het speelveld na corona
Het consumentenvertrouwen is nog altijd laag, maar de verwachtingen voor de automotive branche zijn gunstig. De onzekerheid zit in de vraag of consumenten nog langere tijd een hand op de knip houden. De branche heeft daarnaast te maken met grote technologische ontwikkelingen en dat zal na corona niet anders zijn. Data gedreven auto’s, complexe rijhulpmiddelen voor onderhoud op afstand en de switch van mechanisch naar meer elektrotechnisch onderhoud kan dealers een voorsprong geven. Maar er gaat veel meer spelen. Neem de hernieuwde gedachtevorming over rekeningrijden of de recente schaarste aan chips, die de productieprijs ongetwijfeld gaat opdrijven. 

De universele garagisten zullen hun toekomst moeten overdenken. Onderhoud zal op termijn gaan afnemen en complexer worden en nieuw beleid blijft het consumentengedrag beïnvloeden. Hun kansen liggen bij het specialiseren met technische fabrieksinformatie en hun sterke lokale binding met trouwe autokopers. 

En dan is er nog het beleid binnen het Randstedelijk gebied, dat erop gericht is om mensen juist uit de auto te krijgen met deelauto’s, scooters en intensivering van het openbaar vervoer. Dit in tegenstelling tot de versobering van het openbaar vervoer en de vraag naar auto’s in de rest van het land. 

Vooralsnog blijven de meesten gehecht aan hun stalen koets en daar liggen de kansen voor ondernemers. Door klantgericht te denken, moeite te doen en binding te houden, komt er vast wel weer een zonnetje achter die donkere wolken vandaan.