Spring naar content

Heeft u de administratie van uw horecazaak op orde?

10 oktober 2017

Als horecaondernemer bent u verplicht een administratie te voeren. Aan de hand hiervan moet de fiscus duidelijkheid krijgen over uw financiële verplichtingen. Bij een aantal van u schiet dat er nog wel eens bij in, bijvoorbeeld vanwege drukke werkzaamheden. Bij tekortkomingen in uw administratie kan de inspecteur u echter een informatiebeschikking opleggen.

RekenmachineBelang administratie

Dat een goede administratie voor u als ondernemer van wezenlijk belang is, zal duidelijk zijn. De fiscus dient namelijk op basis hiervan uw winst te bepalen en uw aanslag vast te stellen. Lukt dit niet omdat uw administratie niet deugt, dan kan de inspecteur via een informatiebeschikking eisen dat u de benodigde gegevens toch levert. Doet u dit niet, dan kan hij de bewijslast omdraaien.

Omdraaien bewijslast

Als de bewijslast wordt omgedraaid, legt de inspecteur u een aanslag op en moet u maar bewijzen dat deze te hoog is. Bij een gebrekkige administratie zal dat niet meevallen. Het omdraaien van de bewijslast moet u dus zien te voorkomen.

Informatiebeschikking aanvechten?

Uiteraard moet u fouten in uw administratie zien te voorkomen. Dit wil echter nog niet zeggen dat bij een fout de inspecteur zomaar een informatiebeschikking kan opleggen. Doet hij dat toch, dan kunt u deze met succes aanvechten via bezwaar en zo nodig beroep.

Let op!
Kunnen ondanks hiaten in uw administratie toch uw financiële en fiscale verplichtingen vrij eenvoudig worden achterhaald, dan is een informatiebeschikking volgens de rechter een te zwaar middel. Hetzelfde geldt als de tekortkomingen maar van geringe betekenis zijn.

Tip:
Voorkom dat de fiscus uw administratie verwerpt. Zorg dan ook altijd voor kopieën van uw administratie, ook digitaal. Gaan deze bijvoorbeeld door brand verloren, dan kan een kopie bij een derde, zoals uw boekhouder, veel ellende voorkomen. Ook digitale kopieën in ’the cloud’ kunnen dan uitkomst bieden.